Vše co jste chtěli vědět o digitalizaci filmů (*ale báli jste se zeptat)

Negativní kinofilm digitalizace skenování

Fotografický film je nejcennějším nosičem fotografií z dob, kdy se realistický obraz skutečnosti nedal zachytit, ani uložit digitálně. Fotografické filmy zákonitě podléhají určité zkáze i za optimálních podmínek – obecně jim nejvíce vadí světlo, chemické výpary a vyšší vlhkost, která zvyšuje riziko plísní emulze.

Proč digitalizovat filmy?

Digitalizací filmů libovolných formátů a technologií (filmy černobílé, barevné a inverzní) můžeme uchované obrazy “zakonzervovat” v digitální podobě. Velikou výhodou digitalizovaných snímků je, že časem nedegradují, dají se prohlížet na moderních zobrazovacích zařízeních (LCD monitory, TV, tablety apod.) a kdykoliv později je možné z nich zhotovit nové fotografie.

Mimo to tento způsob archivace dovoluje mnohem efektivnější způsoby organizace digitalizované knihovny snímků.

Jaké formáty filmů je možné naskenovat?

Nejběžnějšími formáty, které skenuji jsou negativní i pozitivní filmy 135 (tzv. kinofilmy – negativy či diapozitivy) a filmy 120 (tzv. svitkové filmy). Dále je možné skenovat skleněné fotografické desky a ploché filmy do formátu cca 20×30 cm.

Jakou kvalitu skenu zvolit?

Při volbě rozlišení skenů je potřeba vycházet z rozměru formátu, který ze skenovaných dat plánujete vytvářet a ze skutečnosti, že pro kvalitní tisk je standardem rozlišení tisknuté kopie 300 DPI. Fotografii lze samozřejmě zhotovit i při nižším rozlišení, například 150 DPI.

Pokud digitalizované obrázky plánujete především promítat na LCD monitoru či TV, můžete se řídit rozlišením vašeho přístroje. Pokud byste tedy například plánovali digitalizovaná políčka kinofilmu promítat na Full HD zařízení, pro využití plného rozlišení vašeho zařízení je potřeba zvolit sken v kvalitě 1600 DPI. 

Nicméně rozlišení těchto zařízení časem roste, a tak i u TV a monitorů již standard Full HD úspěšně nahrazuje vyšší rozlišení 4k. Pokud tedy obrázky nemají sloužit k jako pouhé náhledy, nevyplatí se na kvalitě skenů šetřit – připlatíte-li si za lepší kvalitu, budete si obrázky schopni prohlížet v maximálním rozlišení např. i za několik let, kdy se technologie opět posunou kupředu. Kromě toho si nezavřete dveře pro případ, že byste se v budoucnu rozhodli z digitalizoaného obrázku vytvořit např. fotografii většího formátu.

Tabulka cen skenování kinofilmů
Jako vodítko vám při výběru optimální kvality poslouží nápověda skrytá pod ikonkou “i” u jednotlivých DPI v mém ceníku skenování. Pod tou kromě přibližné velikosti souboru v MB najdete také možnou velikost tisku v kvalitě 300 DPI a přibližné rozlišení, na základě kterého můžete snadno určit, zda je dostatečné pro vaše zobrazovací zařízení. Pokud si výběrem optimální kvality nejste jistí, ozvěte se mi a rád vám poradím.

JPEG nebo Tiff?

Formát JPG je dominantně zaveden a většina amatérů ho používá jako základ. JPG je komprimovaný, ztrátový formát. Je praktický, protože z důvodu komprese, jejíž úroveň lze zvolit,  jsou obrazové soubory JPG podstatně menší, než u většiny jiných formátů. Pro řadu aplikací, zejména webových, nebo při zobrazení na monitoru nebo TV je právě menší objem dat výhodou.

Formát TIFF je bezztrátový což zaručuje uchování maximální kvality. Jeho pomyslnou nevýhodou může být větší datový objem. Podstatnou výhodou tohoto formátu je i skutečnost, že umožňuje ukládání snímků ve vrstvách. Formát Tiff tedy jednoznačně doporučuji, pokud hodláte kdykoliv v budoucnu s digitalizovanými fotografiemi jakkoliv dále pracovat, nebo pokud existuje možnost, že byste je tiskli na větší formát.

Snímek ve formátu TIFF lze plnohodnotně převést na JPEG, z důvodu ztrátové komprese dat při převodu z formátu TIFF na JPEG je dobré tento převod činit až u zcela digitálně upraveného snímku, aby se počet kompresí minimalizoval.

Lze naskenovat poškozené filmy?

Filmy jsou často ukládány dlouhé roky a může se na nich více nebo méně podepsat zub času. Ať už jde o drobné rýhy či trhlinky, nebo o závažnější poškození, ani tyto filmy nemusí být zdaleka ztracené. V těchto případech lze filmy naskenovat v poškozeném stavu a mnohá poškození opravit retuší. Pro bližší informace si prohlédněte moji nabídku služby Restaurování poškozených filmů fotografií. Pokud byste se chtěli poradit o konkrétním problému, neváhejte mne kontaktovat.

Uchovávat originály či nikoliv?

Ačkoliv jedině digitalizací filmy zachráníte před degradací působením nejrůznějších vlivů, jsou stále filmy jediným originálem a i jejich digitalizovaná forma je vlastně reprodukce. Navzdory skutečnosti, že se ve filmech jen pracně udržuje archivační systém a jsou poměrně náročné na skladovací podmínky, doporučuji je po digitalizaci uchovávat.

Máte filmy k naskenování?

Digitalizuji vaše filmy a další odrazné i průhledné předlohy ve vysoké kvalitě. V případě potřeby aplikuji drobné úpravy jako např. odstranění prachu a škrábanců. Používám kvalitní skener Epson V850 Pro. Naskenované materiály vám dle dohody uložím na váš flash disk, nahraji na on-line úložiště, nebo vypálím na CD/DVD.

Komentáře

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Scroll to Top